Alimentele au efect direct asupra glicemiei. Unele alimente cresc glicemia mai mult decât altele. O parte importantă a controlului diabetului este să știți ce și cât să mâncați și să urmați un plan alimentar care să se potrivească stilului dumneavoastră de viață care ajută, în același timp, la controlul glicemiei. Cele trei substanțe nutritive principale prezente în alimente sunt carbohidrații, proteinele și grăsimile.

 

Carbohidrații

Carbohidrații sunt amidonurile, zahărul și fibrele din alimente precum cerealele, fructele, legumele, produsele lactate și dulciurile. Ele cresc glicemia mai repede și mai mult decât alte substanțe nutritive din alimente – proteinele ​​și grăsimile. Pentru controlul glicemiei, este util să cunoașteți care anume alimente conțin carbohidrați și cantitatea de carbohidrați dintr-o masă. Este de preferat să alegeți surse sănătoase de carbohidrați, cum sunt legumele, fructele și cerealele integrale (bogate în fibre), în loc îi consumați din zaharuri, grăsimi și sare.

 

Proteinele

Proteinele sunt o parte necesară a unei diete echilibrate și ele pot preveni senzația de foame. Nu îți cresc direct nivelul de glucoză, așa cum o fac carbohidrații. Cu toate acestea, pentru a evita creșterea în greutate, aplicați controlul porțiilor prin proteine. La persoanele cu diabet de tip 2, proteina face ca insulina să acționeze mai repede, așa încât nu ar fi o idee bună să tratați nivelul scăzut de glicemie prin shake-uri de proteine sau amestecuri de proteine. Folosirea a 15 grame* de carbohidrați cu acțiune rapidă care conțin glucoză, precum sucul, alte băuturi îndulcite cu zahăr, gel sau tablete de glucoză, este modalitatea preferată de a trata glicemia scăzută.

 

Grăsimile

Grăsimile sunt o parte necesară a unei diete echilibrate, în special grăsimile sănătoase din peștele gras, din nuci și semințe. Ele nu cresc glicemia dar bogate în calorii și pot provoca creștere în greutate.

Scopul dumneavoastră este să includeți în dietă toate cele trei categorii de substanțe nutritive, pentru a vă echilibra mesele.

 

Alegeri alimentare sănătoase

Dieteticianul dumneavoastră sau medicul diabetolog vă poate ajuta să stabiliți un plan alimentar care vă este potrivit, care se încadrează în stilul dumneavoastră de viață. Alimentația sănătoasă pentru diabet este alimentație sănătoasă pentru întreaga familie.

Iată câteva recomandări pentru alimentația sănătoasă:

  • Mânacați mese regulate, cu porții în de dimensiuni adecvate. Personalul medical vă poate îndruma cum să alegeți alimentele sănătoase și dimensiunile corespunzătoare ale proțiilor.
  • La fiecare masă, mâncați o varietate de alimente bogate în nutrienți, inclusiv grăsimi sănătoase, carne slabă sau proteine, cereale integrale și lactate cu conținut scăzut de grăsimi, în porții de dimensiuni corespunzătoare.
  • Alegeți cât mai des alimentele bogate în fibre, precum fructe, legume și cereale integrale (tărâțe, paste făinoase integrale, orez brun).
  • Încercați alternative la carne, precum lintea, fasolea sau tofu.
  • Alegeți lichide fără calorii, precum ceaiul neindulcit, cafeaua sau apa.
  • Optați pentru înlocuitorii de zahăr.
  • Alegeți produse cu conținut de sare mai mic.

 

Mărimii porțiilor – O decideți cu mâinile dumneavoastră

Alegerea alimentelor și cantitatea pe care o mâncați se raportează la nivelul glicemiei dumneavoastră. Dacă mâncați mai mult decât aveți nevoie, glicemia va crește. Pentru a vă controla diabetul, este importantă abilitatea de a stăpâni volumul porțiilor.

Din fericire, aveți deja niște instrumente – mâinile dumneavoastră.

 

Asociația Canadiană pentru Diabet sugerează utilizarea acestui ghid pentru estimarea mărimii porțiilor:

best food portion 2 min

Sursa:

* MedlinePlus. regula 15/15. Institutul Național de Sănătate(NIH)/U.S. Biblioteca de medicină. Bethesda, MD. Accesat ultima oară la 24 septembrie 2019

Federația Americană de Diabet. (ADA) Standarde de îngrijiri medicale pentru diabet–2019. Îngrijirea diabetului 2019; 42, Supl. 1. Accesat ultima oară la 24 septembrie 2019

Asociația Canadiană pentru Diabet (CDA) Ghidul porțiilor: Mâinile pot fi foarte utile în estimarea porțiilor . Accesat ultima oară la 24 septembrie 2019

Institutul National pentru Boli Renale, Digestive si Diabet: Calculul Carbohidraților & Diabetul. Accesat ultima oară la 24 septembrie 2019